2010-01-17

INFORMATION OM SIDAN


Svenska Industribanor är en sida om några av landets otaliga industrijärnvägar som funnits. Idén med sidan är att i första hand presentera bilder och fakta från de industribanor som fortfarande har något av värde att bjuda den utflyktssugne industribanevännen. Det rör sig främst om banor i drift, eller nedlagda spår där många lämningar finns kvar. Men även vissa objekt som idag är rivna och bortstädade kan komma att läggas ut här. Idag finns ett fåtal banor på sidan, fler ska komma, gärna med din hjälp.

Många av sidans besökare är har säkert varit medlemmar i den nu nedlagda Industribaneföreningen - IBF, och det är troligtvis från flera av dem som vi kan komma att få ta del av kommentarer och kompletteringar under respektive objekt. Men naturligtvis är alla välkomna att dela med sig av egna iaktagelser från besök och övrig information.

Alla spårobjekt bygger på den vedertagna identifieringen med namn och kod. Vill du att en speciell bana ska finnas med, och du har bilder med rättigheter och information, går det mycket bra att maila dessa till administratören, så läggs de upp här.

Banorna finner du här till höger under UPPLAGDA OBJEKT.

FÖRKLARING TILL BANORNAS SYMBOL:
Fyrkant - tegelbruksbana
Triangel - torvbana
Rund - övrig industribana

Ifylld - lokdrift
Oifylld - ej lokdrift

Grön - bana i drift
Gul - nedlagd bana, men i stort sett kvarliggande
Röd - nedlagd och i huvudsak uppriven bana

Vill du kommentera under en speciell bana så skriver du i respektive kommentarsfält. Var kortfattad och håll dig till ämnen om detta spårobjekt, och skriv gärna under med namn. Vill du hellre göra kommentarer om hela denna sida, så kan du göra detta här nedanför.

Notera att denna sida inte gör några anspråk att presentera kompletta historiker och loklistor över objekten. Detta får sökas i andra källor, förslagsvis SJK Småbaneavdelnings landskapsböcker.

Mycket nöje!

Erik Eronn
INDUSTRIBANE-BLOGGER.ADMIN

2 kommentarer:

  1. Ett mycket bra initiativ att kunna få våra industribanors historia presenterade och inte bara loken, utan hela sistorien så småningom
    samt lämningarna efter dessa.
    Här finns mycket kulturhistoria att presentera som har haft mycket stor lokal betydelse samt för landrt i sin helhet när det gäller industrihistoria!
    Christer Fredriksson

    SvaraRadera
  2. Hello

    I like your site but miss information from Köpinge Myr, Perstorp and the lanes at Satserup, Sjöholmen and Svensköp

    Best regards

    Thomas

    SvaraRadera